Mainstreamovými médiami brebehla zaujímavá iniciatíva Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny. Výpoveď daná prostredníctvom e-mailu. Je to v súčasnosti, či v budúcnosti možné?
V zákonník práce (311/2001 Z.z.) v § 61 definuje výpoveď nasledovne :
(1) Výpoveďou môže skončiť pracovný pomer zamestnávateľ aj zamestnanec. Výpoveď musí byť písomná a doručená, inak je neplatná.
Z hľadiska spôsobu, musia byť splnené dve podmienky a to písomná forma a doručenie výpovede.
a) Písomná forma, by z hľadiska definovania v Občianskom zákonníku v § 40 ods. 4) nebola problém, nakoľko za písomnú formu sa považuje aj:
"Písomná forma je zachovaná, ak je právny úkon urobený telegraficky, ďalekopisom alebo elektronickými prostriedkami, ktoré umožňujú zachytenie obsahu právneho úkonu a určenie osoby, ktorá právny úkon urobila..."
b) Doručená - tu nastáva problém, nakoľko preukázanie doručenia e-mailu na súdoch je problematické. V prípade napadnutia hodnovernosti doručenia e-mailu, je dokázanie doručenia takmer nemožné. Bolo by to len na vôli sudcu, či to uzná. Takže tadiaľto cesta nevedie.
So zaručeným elektronickým podpisom?
Ani so zaručeným elektronickým podpisom to nie je jednoduché. To, že má jedna strana (napr. zamestnávateľ) zaručený elektronický podpis, ako sa uvádza v tlačovej správe,
"Rezort práce navrhuje v novele Zákonníka práce (ZP) pre zamestnávateľov možnosť odosielať písomnosti pracovníkovi mailom, a to vtedy, ak má firma elektronický podpis. ",
veľa pre pre inštitút výpovede neznamená. Opäť je tu problém s preukazovaním doručenia. Druhá strana by musela mať "automatickú podateľňu", ktorou by sa zamestnávateľovi automaticky potvrdilo prevzatie, teda doručenie e-mailu a prevzatie by muselo byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom.
Jediná legálna cesta platnosti elektronickej výpovede, za súčasného legislatívneho stavu, by bola, ak by oba subjekty mali zaručený elektronický podpis a poslali, následne potvrdili prevzatie výpovede.
Ak si zoberieme, že priame, či nepriame náklady na zaručený elektronický podpis sa šplhajú k 150,- € za rok, tak je veľmi slabý predpoklad, žeby si ľudia začali "húfne" vybavovať zaručený elektronický podpis. Platí to aj o firmách.
Tak ako by to bolo možné ? (A nie len inštitút výpovede.)
Jednou z možností je vybudovanie komplexného, uceleného eGovernmentu a zriadenie tzv. "Dátových schránok". Napr. podľa českého vzoru. Jednalo by sa o virtuálne úložisko všetkých podaní a prijímaní právnych úkonov elektronickou cestou, teda cez Internet. Právnu stránku prevzatia dokumentov v ČR vyriešili tak, že 10. deň, od prihlásenia sa do Dátovej schránky, sa úkon považuje za doručený. Nie je dôležité, či ste si dokument naozaj prečítali. Doručenie dokumentu má, podľa ich zákona, rovnaké následky ako doručovanie do vlastných rúk.
Je potrebná realizácia centrálneho úložiska právnych úkonov. Nie len kôli tejto iniciatíve, ale kôli eGovernmentu všeobecne. Snáď hudba budúcnosti...