Účelová novela ústavy môže vyvolať ústavne a demokratické harakiri

Autor: Róbert Huran | 25.10.2011 o 10:08 | (upravené 25.10.2011 o 10:39) Karma článku: 8,86 | Prečítané:  1543x

O tom, že novela ústavy bola účelová a nesystémová, nemá snáď nikto pochybnosti. Dokázať zmeniť najdôležitejší dokument štátnosti v priebehu pár hodín a prejsť hlasovaním v troch čítaniach za pár minút vyvoláva viacej pochybností než serióznosti. Pozrime sa teda „na zúbok" tohto rozporuplného kroku.

Fakty, ktoré ústavnej kríze predchádzali :

  • Téma Euroval. SaS, OĽ (-1) a OKS (-1), SNS sú konzistentné. Hlasovanie sa blíži.
  • Renomovaný ústavný právnik z KDH a predseda Ústavno-právneho výboru NRSR Radoslav Procházka zrejme zabudol informovať Dzurindu a Mikloša o dvoch vetách Ústavy. Zato nezabudne informovať 2 hodiny pred hlasovaním poslanca Poliačika zo SaS, že nech si to rozmyslia, zahlasujú a „preštia všetkých".
  • Spojením hlasovania o dôvere vlády  padá vláda.
  • V zmysle čl. 115 (1) Ústavy  prezident ju musí odvolať. Ústava a ani iný zákon nešpecifikuje kedy. Myslím si, že to mal urobiť hneď. Inak prezident riskuje začatie trestného stíhania pre úmyselné porušenie Ústavy. Avšak túto otázku je oprávnený riešiť niekto iný...
  • Radičová ostáva prekvapená a všetci zaskočení.
  • Politickí lídri z opozičného a koaličného tábora vylučujú podporu koaličnej alebo úradníckej vlády.
  • Všetci zhodne tvrdia, že sa musí dovládnuť inak bude „bezvládie" a to by bolo strašné. V Belgicku bolo „bezvládie" viac ako 15 mesiacov a Belgicko, k neuvereniu, fungovalo naďalej.
  • Politickí lídri rokujú s prezidentom a snažia sa nájsť „riešenie" nebezpečného „bezvládia".
  • Prichádza nápad s novelou Ústavy, aby prezident do volieb mohol poveriť odvolanú vládu ako dočasnú vládu s obmedzeniami. Vyzerá to nádejne. Nachádza sa široko-politický súhlas pre tento zámer.
  • Je piatok 21.10.2011 - Na Ústavno-právnom výbore sa hľadá sa text novely ústavy. Po niekoľkých hodinách sa našiel:

Ak prezident Slovenskej republiky odvolá vládu podľa odseku 1, rozhodnutím, vyhláseným v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ju poverí vykonávaním jej pôsobnosti až do vymenovania novej vlády, avšak výlučne v rozsahu podľa čl. 119 písm. a), b), e), n), o), p) a r); výkon pôsobnosti vlády podľa čl. 119 písm. r) je v každom jednotlivom prípade viazaný na predchádzajúci súhlas prezidenta Slovenskej republiky.".

Mimochodom písmeno r) Ústavy SR: Vláda rozhoduje v zbore ďalších otázkach, ak to ustanovuje zákon. Teda aj o všetkých otázkach písmenách a), b), e), n), o), p) a r); v určenom rozsahu, nakoľko tie otázky sú riešené aj zákonom alebo podzákonným vymedzením.

 

  • čas 17:07 - Rýchlo sa spracuje vládny návrh v skrátenom legislatívnom konaní s odôvodnením, že „...nie je zrejmé ako má prezident zabezpečiť riadny chod ústavných orgánov... čím vzniká hrozba značných hospodárskych škôd" - nie som si istý, či tým mysleli škôd pre občana... Mašina ide ďalej.
  • 17:14 Prvé čítanie - Hlasovanie o pridelení návrhu zákona výborom a určení lehoty na prerokovanie.  - 139 poslancov ZA
  • 17:47 Druhé čítanie - 137 poslancov ZA
  • 17:49 Tretie čítanie.- 139 poslancov ZA
  • Išlo to ako „po masle". Ešte sa urobia povinné „podpisovačky" a prezident môže s kľudným svedomím odvolať Radičovej vládu a poveriť ju dočasnou vládou s obmedzeným fungovaním. Tak aby sa mohlo „kúriť a svietiť" do volieb 10.marca 2012.

Prečo Harakiri?

1)      Ak nastane avizovaný scenár, tak sa popiera úloha a miesto prezidenta v našom konštitucionalizme. Prezident, aj keď je volený priamo, dostal od občanov mandát na špecifický výkon alebo ovplyvňovanie úloh vyplývajúci z článku 102 Ústavy SR. Novelou sa posúvame sa k hybridnému polo-prezidentskému systému štátu, ktorý môže byť v budúcnosti zneužitý.

2)      Neviem si predstaviť ako toto celé bude fungovať. Či prezident SR bude musieť byť priamym účastníkom rokovaní vlády (teraz má na to právo) alebo sa urobí tele-most, pretože bez jeho predchádzajúceho súhlasu nemôže vláda rokovať v zbore.

3)      Hypoteticky môže v budúcnosti nastať situácia, že vyslovením nedôvery padne vláda (možno aj vláda SMERu a KDH/SDKÚ). Avšak ak nedôjde k schváleniu predčasných volieb, tak prezident môže poveriť napríklad len SMER. Takáto vláda môže vládnuť až do štandardného obdobia do 4roch rokov.

4)      A ešte jeden bonus. Ak prezident vymenuje dočasnú vládu p.Radičovej a p.Radičová podá demisiu, tak ju bude musieť poveriť aj tak dočasným vedením štátu, v zmysle čl. 115 (2), až do budúcej vlády. A bez obmedzení...

 

Namiesto zbrklej novelizácii Ústavy sa malo prijať iné riešenie. Napríklad také, že zámeru spojiť hlasovanie o dôvere vlády, by mal predchádzať možnosť/prísľub zostavenia vlády v inom zložení (funguje v Nemecku, či Slovinsku). Čo by znamenalo, že p.Radičová by nemohla spojiť hlasovanie o dôvere, ak by nemala ona alebo niekto iný vyriešenú otázku následného zostavenia vlády. Spájanie hlasovania s dôverou vlády by nemalo slúžiť ako nátlakový nástroj, ale ako nástroj premyslený.

 

Ak sa vám článok páčil alebo ho odporúčate pre ostatných, podporte ho prosím: VYBRALI.SME.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu. Radikáli súdy často využívajú na svoju propagáciu.


Už ste čítali?