Pokúsil som sa osloviť inštančne najvyššiu a najkompetentnejšiu osobu - ministra vnútra JUDr. Daniela Lipšica. Ten mi odpísal stanovisko Krajského dopravného inšpektorátu (KDI), ktoré bolo identické ako stanovisko ODI. Čiže touto cestou som tiež nepochodil.
Mal som aj druhú možnosť. A to, že to budem vec riešiť v rámci správneho postupu, čo by znamenalo, že sa musím legálnymi procesnými postupmi „prekľučkovať" minimálne na Najvyšší súd SR (eventuálne a následne Ústavný súd, či ďalej až do Štrasburgu), ktorý je oprávnený rozhodovať o rozhodnutiach KDI.
Stojí mi to za to? Tráviť čas a investovať náklady (cestovné na pojednávania, právne zastúpenie, atď..), aby som sa dosúdil len kvôli zmene značky a evidenčnej zmene na technickom preukaze? Nebolo by jednoduchšie zaplatiť tých cca 70,- € navyše súkromnej spoločnosti, ktorá realizuje kontrolu originality a mať s tým pokoj? Mnoho ľudí povie, asi áno. Aj tak sa dá, ale NEUROBIL SOM TO! Pretože som presvedčený, že som v práve a som presvedčený, že systém kontroly originality je chorý.
Tak som si nechal vrátiť správny poplatok 66,- € a chcem to riešiť inou cestou. ZMENOU ZÁKONA, ktorý by zrušil vykonávanie kontroly originality súkromnými spoločnosťami a vrátil ho naspäť polícii (bez navýšenia poplatku). Chcem vrátiť prácu polícii! Som presvedčený, že platenie cca 136,- € (66,- €+ cca 70,- €) za prepis originálne kúpeného vozidla je zderstvo hrubého zrna, najmä ak si zoberieme do úvahy, že samotné ceny starších áut sú v rádovo stovkách €.
K podstate Kontroly originality
Kontrola originality sa zaviedla počas ministrovania JUDr. Róberta Kaliňáka a to zapracovaním do zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Reagovala tak odôvodnenú potrebu zabráneniu falšovania a legalizácie motorových vozidiel z trestnej činnosti v súlade s právom E.U. a v rámci cezhraničnej spolupráce s E.U. To je všetko fajn, avšak E.U. nám nenariadila aby sme kontrolu originality zabezpečovali prostredníctvom súkromných firiem (tzv. „Poverená technická služba kontroly originality"). Zase náš unikát, ako vo veľa iných oblastiach. Argumentovalo sa vytvorením "konkurencie" avšak realita je taká, že konkurencia nie je. Ceny majú identické (+- pár €), čo vyvoláva podozrenie, či nie sú dohodnuté. Niečo podobné ako u TK, či EK...
Čo vlastné súkromná firma kontroluje?
Kontrola dokladov
Kontrola VIN čísla na pevných častiach vozidla. To predtým robili (niektorí ešte zo zotrvačnosti to robia aj teraz) policajti. Určite si mnohí pamätajú.
Skontrolovanie, či dané motorové vozidlo nie je v celoeurópskej databáze hľadaných vozidiel. Na tento účel muselo MV SR zriadiť špeciálny web prístup pre súkromné spoločnosti, čo tiež stálo peniaze. Popri tom policajti na ODI majú tento systém skoro v každom PC....
Následne tieto súkromné spoločnosti vydajú certifikát, že ste prešli alebo neprešli. Keď neprejdete, tak je jasné, že máte napr. kradnuté vozidlo a teda smolu.
Zaujímavosťou je, že ak prejdete kontrolou originality a dodatočne sa zistí, že vozidlo bolo napr. kradnuté, tak kontrolór originality (súkromná firma) nenesie žiadnu zodpovednosť! Pre porovnanie, súdny znalec zodpovednosť nesie a nesie aj ďalšie podstatné následky, ako napr. vylúčenie zo zoznamu znalcov a má aj trestno-právnu zodpovednosť .
Kontrola originality je politicko-ekonomický podvod a jediný jej efekt je, že nás oberá o peniaze. Vyzývam a žiadam všetkých poslancov NRSR, aby ho zrušili, resp. presunuli na Políciu, pri zachovaní rovnakého poplatku. Slovensko si, v súčasnom stave, už nemôže dovoliť podobné byrokratické „kšefty".