banánová republika - eGovernment a reforma VS

Autor: Róbert Huran | 16.1.2009 o 11:39 | Karma článku: 6,01 | Prečítané:  2054x

... SR ma predurčené na informatizáciu z EU fondov ešte  na najbližšie dva roky 36 mld Sk (1,2 mld EUR). Čo z toho bude? uvidíme, posúdime, možno zaplačeme. Avšak teraz Vám viem podať aspoň časť svojich poznatkov  (to najlepšie si nechám na neskôr :-) , ktoré som nadobudol za posledných 5 rokov...

Slovensko dnes vynakladá približne 70 % výdavkov verejného rozpočtu na zabezpečenie základných funkcií verejnej správy.  Priemerný slovenský občan (nebudem sa radšej rozpisovať o občanovi čo rieši iné, spravidla "sofistikovanejšie" úkony, ako sú spojené napríklad s výstavbou rodinného domu...)  strávi ročne 5 pracovných dní vybavovaním svojich záležitostí s verejnými inštitúciami (spravidla vždy osobne - na úrade). Za služby verejnej správy pritom zaplatí skoro jednu tretinu svojich príjmov (približne 158 553,- Sk ročne/osoba priemer - http://www.cenastatu.sk/km-sr-vm/2008/Eur ).

Slovenská republika je momentálne na chvoste eGovernment služieb a táto priepasť sa naďalej prehlbuje. Naša legislatíva a existujúce spoločenské "zvyky" nedokážu reflektovať na skutočné a optimalizačné procesy. Slovensko sa tak prepadá v eChallenge voči ostatným EU krajinám. A to sme momentálne na chvoste rebríčka.

Čo je to vlastne eGovernment? Je to predovšetkým IT optimalizácia a reforma procesov a úkonov orgánov verejnej správy a orgánov, ktoré majú v kompetencii sa vyjadrovať v procesoch verejnej správy. Napríklad aj Orange, SPP, T-Mobile, UPC, a mnohí ďalší pri vybavovaní už spomenutého stavebného či územného konania. Tieto úkony sa spravidla dnes uskutočňujú písomne, poštovým doručovaním a s tým spojenými lehotami, a to najmä v správnych orgánoch častými 15, či 30 dňovými. Určite mi dá každý za pravdu, že keď niečo vybavoval a nemal známeho "po ruke alebo na telefóne" vždy tieto lehoty boli dodržané, bohužiaľ, v zákonnej, či inak normatívne právne nižšie ustanovenej lehote v deň posledný (15, resp. 30 + doručovanie). Jednoducho eGovernment na Slovensku,  na pár výnimiek (skôr informatívnych - orsr.sk, kataster....)  neexistuje.

eGovernment alebo aspoň jeho "počiatky"  sú u nás z technologického hľadiska založené na priamom, vzájomnom  prepojovaní registrov, databáz, číselníkov (ZDROJ.: v zmysle vládneho uznesenia 131/2008 - Stratégia informatizácie VS a v zmysle uznesenia vlády 331/2008 - Národná koncepcia informatizácie verejnej správy), či iných informácií. Z hľadiska globálneho pohladu na tento postup, sa bude informatizácia uskutočňovať veľmi ťažko, nakoľko pri vzájomnom prepojovaní informácií medzi orgánmi VS je potrebné meniť značnú časť normatívnych právnych aktov a to najmä interných normatívnych právnych aktov každého rezortu VS (v podstate reformovať verejnú správu).  Je preto na mieste odôvodnená obava, že pri súčasných pomeroch/prebyrokratizovaní VS bude tento proces zdĺhavý a v konečnom dôsledku stále nebude dynamicky reagovať na zmenu legislatívy na celoštátnej úrovni (filozofická otázka: majú sa IT systémy prispôsobovať legislatíve alebo naopak?) . Napríklad sa schváli zákon, ktorý nebude pripravený na okamžité prepojenie, prípadne bude nutné meniť veľkú časť všetkých ostatných IS každého rezortu. Tu sa opäť dostávame do nových (ale aj staro-nových) problémov s informatizovaním VS.  Teda ďalších "lacných" kšeftov...

Informatizácia verejnej správy musí byť reformou verejnej správy!

 

Pri súčasnom tempe a úrovni tejto reformy, môžeme hovoriť o časovom horizonte minimálne 50tich rokov kedy by sme dosiahli súčasnú úroveň Dánska či Rakúska!  A to máme EU fondy... Za príklad stojí azda Taiwan (http://www.etrend.sk/technologie/telekom-a-internet/vsetko-je-na-webe/152492.html )
Nuž, a čo mi najviac ľúto, žijeme v banánovej republike. Väčšinu tendrov má už dopredu rozvrhnuté zopár firiem, ktoré urobia svoj miliardový kšeft a tým to skončilo. Náš eGovernment je Odysea...  
Ak Vás môj článok zaujal tak napíšte, prípadne ho podporte a rozpíšem sa o ďalších otázkach problematiky eGovernmenu ako sú napríklad:

 

  1. Právne úkony (správne a občianske konanie)
  2. Doručovanie (lehoty, domnienky doručovania)
  3. Zaručený elektronický podpis...
  4. Súčasný stav informačných systémov vo VS
  5. Možný budúci stav (informačno-právne generátory, či centrálna evidencia úkonov Slovenska)
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Dlhy by mal štát odpúšťať budúci rok. Náklady vyčísľujú

Šéf SNS Andrej Danko spomína aj ďalší generálny pardon v Sociálnej poisťovni. Komore exekútorov sa to nepáči.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Liek existoval, aj tak ho takmer nechali umrieť

Príbeh, ktorý opisuje slovenské zdravotníctvo.

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom.


Už ste čítali?