banánová republika - eGovernment a reforma VS

Autor: Róbert Huran | 16.1.2009 o 11:39 | Karma článku: 6,01 | Prečítané:  2032x

... SR ma predurčené na informatizáciu z EU fondov ešte  na najbližšie dva roky 36 mld Sk (1,2 mld EUR). Čo z toho bude? uvidíme, posúdime, možno zaplačeme. Avšak teraz Vám viem podať aspoň časť svojich poznatkov  (to najlepšie si nechám na neskôr :-) , ktoré som nadobudol za posledných 5 rokov...

Slovensko dnes vynakladá približne 70 % výdavkov verejného rozpočtu na zabezpečenie základných funkcií verejnej správy.  Priemerný slovenský občan (nebudem sa radšej rozpisovať o občanovi čo rieši iné, spravidla "sofistikovanejšie" úkony, ako sú spojené napríklad s výstavbou rodinného domu...)  strávi ročne 5 pracovných dní vybavovaním svojich záležitostí s verejnými inštitúciami (spravidla vždy osobne - na úrade). Za služby verejnej správy pritom zaplatí skoro jednu tretinu svojich príjmov (približne 158 553,- Sk ročne/osoba priemer - http://www.cenastatu.sk/km-sr-vm/2008/Eur ).

Slovenská republika je momentálne na chvoste eGovernment služieb a táto priepasť sa naďalej prehlbuje. Naša legislatíva a existujúce spoločenské "zvyky" nedokážu reflektovať na skutočné a optimalizačné procesy. Slovensko sa tak prepadá v eChallenge voči ostatným EU krajinám. A to sme momentálne na chvoste rebríčka.

Čo je to vlastne eGovernment? Je to predovšetkým IT optimalizácia a reforma procesov a úkonov orgánov verejnej správy a orgánov, ktoré majú v kompetencii sa vyjadrovať v procesoch verejnej správy. Napríklad aj Orange, SPP, T-Mobile, UPC, a mnohí ďalší pri vybavovaní už spomenutého stavebného či územného konania. Tieto úkony sa spravidla dnes uskutočňujú písomne, poštovým doručovaním a s tým spojenými lehotami, a to najmä v správnych orgánoch častými 15, či 30 dňovými. Určite mi dá každý za pravdu, že keď niečo vybavoval a nemal známeho "po ruke alebo na telefóne" vždy tieto lehoty boli dodržané, bohužiaľ, v zákonnej, či inak normatívne právne nižšie ustanovenej lehote v deň posledný (15, resp. 30 + doručovanie). Jednoducho eGovernment na Slovensku,  na pár výnimiek (skôr informatívnych - orsr.sk, kataster....)  neexistuje.

eGovernment alebo aspoň jeho "počiatky"  sú u nás z technologického hľadiska založené na priamom, vzájomnom  prepojovaní registrov, databáz, číselníkov (ZDROJ.: v zmysle vládneho uznesenia 131/2008 - Stratégia informatizácie VS a v zmysle uznesenia vlády 331/2008 - Národná koncepcia informatizácie verejnej správy), či iných informácií. Z hľadiska globálneho pohladu na tento postup, sa bude informatizácia uskutočňovať veľmi ťažko, nakoľko pri vzájomnom prepojovaní informácií medzi orgánmi VS je potrebné meniť značnú časť normatívnych právnych aktov a to najmä interných normatívnych právnych aktov každého rezortu VS (v podstate reformovať verejnú správu).  Je preto na mieste odôvodnená obava, že pri súčasných pomeroch/prebyrokratizovaní VS bude tento proces zdĺhavý a v konečnom dôsledku stále nebude dynamicky reagovať na zmenu legislatívy na celoštátnej úrovni (filozofická otázka: majú sa IT systémy prispôsobovať legislatíve alebo naopak?) . Napríklad sa schváli zákon, ktorý nebude pripravený na okamžité prepojenie, prípadne bude nutné meniť veľkú časť všetkých ostatných IS každého rezortu. Tu sa opäť dostávame do nových (ale aj staro-nových) problémov s informatizovaním VS.  Teda ďalších "lacných" kšeftov...

Informatizácia verejnej správy musí byť reformou verejnej správy!

 

Pri súčasnom tempe a úrovni tejto reformy, môžeme hovoriť o časovom horizonte minimálne 50tich rokov kedy by sme dosiahli súčasnú úroveň Dánska či Rakúska!  A to máme EU fondy... Za príklad stojí azda Taiwan (http://www.etrend.sk/technologie/telekom-a-internet/vsetko-je-na-webe/152492.html )
Nuž, a čo mi najviac ľúto, žijeme v banánovej republike. Väčšinu tendrov má už dopredu rozvrhnuté zopár firiem, ktoré urobia svoj miliardový kšeft a tým to skončilo. Náš eGovernment je Odysea...  
Ak Vás môj článok zaujal tak napíšte, prípadne ho podporte a rozpíšem sa o ďalších otázkach problematiky eGovernmenu ako sú napríklad:

 

  1. Právne úkony (správne a občianske konanie)
  2. Doručovanie (lehoty, domnienky doručovania)
  3. Zaručený elektronický podpis...
  4. Súčasný stav informačných systémov vo VS
  5. Možný budúci stav (informačno-právne generátory, či centrálna evidencia úkonov Slovenska)
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Informovala o tom stránka Svetového združenia Slovákov v zahraničí.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.


Už ste čítali?