Účelová novela ústavy môže vyvolať ústavne a demokratické harakiri

Autor: Róbert Huran | 25.10.2011 o 10:08 | (upravené 25.10.2011 o 10:39) Karma článku: 8,86 | Prečítané:  1572x

O tom, že novela ústavy bola účelová a nesystémová, nemá snáď nikto pochybnosti. Dokázať zmeniť najdôležitejší dokument štátnosti v priebehu pár hodín a prejsť hlasovaním v troch čítaniach za pár minút vyvoláva viacej pochybností než serióznosti. Pozrime sa teda „na zúbok" tohto rozporuplného kroku.

Fakty, ktoré ústavnej kríze predchádzali :

  • Téma Euroval. SaS, OĽ (-1) a OKS (-1), SNS sú konzistentné. Hlasovanie sa blíži.
  • Renomovaný ústavný právnik z KDH a predseda Ústavno-právneho výboru NRSR Radoslav Procházka zrejme zabudol informovať Dzurindu a Mikloša o dvoch vetách Ústavy. Zato nezabudne informovať 2 hodiny pred hlasovaním poslanca Poliačika zo SaS, že nech si to rozmyslia, zahlasujú a „preštia všetkých".
  • Spojením hlasovania o dôvere vlády  padá vláda.
  • V zmysle čl. 115 (1) Ústavy  prezident ju musí odvolať. Ústava a ani iný zákon nešpecifikuje kedy. Myslím si, že to mal urobiť hneď. Inak prezident riskuje začatie trestného stíhania pre úmyselné porušenie Ústavy. Avšak túto otázku je oprávnený riešiť niekto iný...
  • Radičová ostáva prekvapená a všetci zaskočení.
  • Politickí lídri z opozičného a koaličného tábora vylučujú podporu koaličnej alebo úradníckej vlády.
  • Všetci zhodne tvrdia, že sa musí dovládnuť inak bude „bezvládie" a to by bolo strašné. V Belgicku bolo „bezvládie" viac ako 15 mesiacov a Belgicko, k neuvereniu, fungovalo naďalej.
  • Politickí lídri rokujú s prezidentom a snažia sa nájsť „riešenie" nebezpečného „bezvládia".
  • Prichádza nápad s novelou Ústavy, aby prezident do volieb mohol poveriť odvolanú vládu ako dočasnú vládu s obmedzeniami. Vyzerá to nádejne. Nachádza sa široko-politický súhlas pre tento zámer.
  • Je piatok 21.10.2011 - Na Ústavno-právnom výbore sa hľadá sa text novely ústavy. Po niekoľkých hodinách sa našiel:

Ak prezident Slovenskej republiky odvolá vládu podľa odseku 1, rozhodnutím, vyhláseným v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ju poverí vykonávaním jej pôsobnosti až do vymenovania novej vlády, avšak výlučne v rozsahu podľa čl. 119 písm. a), b), e), n), o), p) a r); výkon pôsobnosti vlády podľa čl. 119 písm. r) je v každom jednotlivom prípade viazaný na predchádzajúci súhlas prezidenta Slovenskej republiky.".

Mimochodom písmeno r) Ústavy SR: Vláda rozhoduje v zbore ďalších otázkach, ak to ustanovuje zákon. Teda aj o všetkých otázkach písmenách a), b), e), n), o), p) a r); v určenom rozsahu, nakoľko tie otázky sú riešené aj zákonom alebo podzákonným vymedzením.

 

  • čas 17:07 - Rýchlo sa spracuje vládny návrh v skrátenom legislatívnom konaní s odôvodnením, že „...nie je zrejmé ako má prezident zabezpečiť riadny chod ústavných orgánov... čím vzniká hrozba značných hospodárskych škôd" - nie som si istý, či tým mysleli škôd pre občana... Mašina ide ďalej.
  • 17:14 Prvé čítanie - Hlasovanie o pridelení návrhu zákona výborom a určení lehoty na prerokovanie.  - 139 poslancov ZA
  • 17:47 Druhé čítanie - 137 poslancov ZA
  • 17:49 Tretie čítanie.- 139 poslancov ZA
  • Išlo to ako „po masle". Ešte sa urobia povinné „podpisovačky" a prezident môže s kľudným svedomím odvolať Radičovej vládu a poveriť ju dočasnou vládou s obmedzeným fungovaním. Tak aby sa mohlo „kúriť a svietiť" do volieb 10.marca 2012.

Prečo Harakiri?

1)      Ak nastane avizovaný scenár, tak sa popiera úloha a miesto prezidenta v našom konštitucionalizme. Prezident, aj keď je volený priamo, dostal od občanov mandát na špecifický výkon alebo ovplyvňovanie úloh vyplývajúci z článku 102 Ústavy SR. Novelou sa posúvame sa k hybridnému polo-prezidentskému systému štátu, ktorý môže byť v budúcnosti zneužitý.

2)      Neviem si predstaviť ako toto celé bude fungovať. Či prezident SR bude musieť byť priamym účastníkom rokovaní vlády (teraz má na to právo) alebo sa urobí tele-most, pretože bez jeho predchádzajúceho súhlasu nemôže vláda rokovať v zbore.

3)      Hypoteticky môže v budúcnosti nastať situácia, že vyslovením nedôvery padne vláda (možno aj vláda SMERu a KDH/SDKÚ). Avšak ak nedôjde k schváleniu predčasných volieb, tak prezident môže poveriť napríklad len SMER. Takáto vláda môže vládnuť až do štandardného obdobia do 4roch rokov.

4)      A ešte jeden bonus. Ak prezident vymenuje dočasnú vládu p.Radičovej a p.Radičová podá demisiu, tak ju bude musieť poveriť aj tak dočasným vedením štátu, v zmysle čl. 115 (2), až do budúcej vlády. A bez obmedzení...

 

Namiesto zbrklej novelizácii Ústavy sa malo prijať iné riešenie. Napríklad také, že zámeru spojiť hlasovanie o dôvere vlády, by mal predchádzať možnosť/prísľub zostavenia vlády v inom zložení (funguje v Nemecku, či Slovinsku). Čo by znamenalo, že p.Radičová by nemohla spojiť hlasovanie o dôvere, ak by nemala ona alebo niekto iný vyriešenú otázku následného zostavenia vlády. Spájanie hlasovania s dôverou vlády by nemalo slúžiť ako nátlakový nástroj, ale ako nástroj premyslený.

 

Ak sa vám článok páčil alebo ho odporúčate pre ostatných, podporte ho prosím: VYBRALI.SME.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

KOMENTÁRE

Cigáni budú v nebi pred vami

Evanjelium je o prekonávaní hraníc a nie ich kultivovaní.


Už ste čítali?