Pokuty mobilných operátorov a zákonný spotrebiteľský „zlepšovák"

Autor: Róbert Huran | 18.12.2011 o 18:42 | Karma článku: 11,80 | Prečítané:  3535x

Vianoce cítime na každom kroku. Aj v ponuke „výhodných" mobilných  produktov. Ponuky sú rôzne, avšak tie, ktoré sú  s viazanosťou na isté obdobie (napr. 12, 18, či 24 mesiacov), majú jeden spoločný znak:

„Ak sa zaviažeme a chceme predčasne ukončiť zmluvu, tak musíme uhradiť celú sumu zmluvnej pokuty."

Tento limit nás odrádza ukončiť zmluvu počas jej trvania. Aj keď v budúcnosti nám konkurencia môže poskytnúť omnoho výhodnejšie podmienky. Práve preto, som upriamil pozornosť a navrhujem legislatívnu zmenu.

V zmluve je zmluvná pokuta

Inštitút zmluvnej pokuty má v práve svoje tradičné postavenie (§ 544 a nasl. Občianskeho zákonníka), nakoľko je to zabezpečovací prvok zmluvných vzťahov. Garantuje a robí zmluvný vzťah „pevnejším" a poskytuje ochranu mobilnému poskytovateľovi, ak „natrafí", napríklad na špekulatívneho zmluvného partnera alebo zákazníka.

V záväzkovom súkromnom práve platí pravidlo dispozitívnosti, teda zmluvnej voľnosti uzatvárania tej ktorej zmluvy. Inak povedané, to na čom sa „na papieri" dohodneme, teda aj zmluvná pokuta (ak nie je v rozpore s pevne danými ustanoveniami), platí.

Zmluva s operátorom je spotrebiteľskou zmluvou

Zmluvné vzťahy, ktoré sú uzatvárané so spotrebiteľom (fyzické osoby, nepodnikatelia) majú, celkom správne, osobitné postavenie ochrany.  Jednoduchý zákazník mnohokrát nemôže (alebo len s veľkými ťažkosťami) ovplyvniť znenie zmluvy. A dajme si ruku na srdce, komu sa chce čítať niekoľkostranové zmluvné podmienky... Práve preto existuje ochrana spotrebiteľa aj keď nerieši veci, ktoré by mohla bez nutnosti právnych znalostí zákazníka.

Tip na spotrebiteľský „zlepšovák"

Preto navrhujem, aby v prípade uzavretia spotrebiteľskej zmluvy s viazanosťou do budúcnosti bol Občiansky zákonník upravený tak, aby sa spôsob určenia zmluvnej pokuty vypočítaval ako pomer  sumy z času trvania zmluvného vzťahu.

Príklad: Ak uzavriem viazanú zmluvu na 24 mesiacov a zmluvná pokuta bude určená na 240,- €, tak napr. 12 mesiac od uzavretia bude zmluvná pokuta 120,- € Keď 3 mesiace pred uplynutím, tak 30,- €, ...

Problematikou zmlúv a pokút spotrebiteľského charakteru doposiaľ politici nevenovali veľkú pozornosť, čo má za následok aj brzdenie konkurencie u mobilných operátorov. Toto je môj návrh na tento, možno malý, ale o to jednoduchšie riešiteľný štart a zosilnenia konkurenčného prostredia. Teším sa na Vaše prípadne nápady na vylepšenia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Od pondelka otvoria letné terasy aj fitnescentrá. Zákaz vychádzania sa však nekončí

Vláda uvoľňuje opatrenia rýchlejšie, epidemiológovia varujú pred indickou mutáciou.

Výzvy realitného trhu

Lacno a nevkusne. Po rokoch úpadku hľadáme, v čom sme vynikali

Vracajú sa architektonické súťaže.

Stĺpček Petra Schutza

Ručiť sa nedá ani za to, ako žiaci prežijú najbližšie dva mesiace

Slovensko sa v pandémii covidu so vzdelávaním nepekne zahrávalo.


Už ste čítali?